
Mozgásállapot felmérés
Az első lépés, hogy a lehető legjobban tudjam támogatni gyermekét a fejlődésben, egy állapotfelmérés és szülői konzultáció, melynek során átfogó képet kapok csemetéje jelenlegi képességeiről, készségeiről, fizikai és érzelmi állapotáról, a mozgásrendszer és az idegrendszer milyenségéről, fejlesztési szükségleteiről. Célja a fennálló tünetek mögött meghúzódó okok feltárása, a vizsgálat eredményétől függően a megfelelő terápia kijelölése.
Az állapotfelmérés előre egyezetett időpontban történik.
Időtartama 60-90 perc.



Iskolaérettség felmérése
Az óvodáskor az iskolai készségek elsajátításához szükséges képességek szenzitív periódusa, amikor a leghatékonyabban fejlődnek a gyermekek és a legjobban fejleszthetők.
☞ A felmérés segít meghatározni, hogy az óvodáskorú gyermek készen áll-e az iskolai környezet befogadására,
☞ lehetőséget biztosít a szükséges fejlesztési területek feltárására.
☞ Átfogó képet ad a gyermek:
- iskolaérettségéről,
- a szenzoros,
- motoros,
- kognitív,
- szociális és érzelmi készségeiről.
☞ Feltérképezi a gyermek:
- logikai gondolkodását,
- problémamegoldó képességét,
- figyelmének, memóriájának milyenségét,
- auditív-verbális-vizuális készségeit,
- térbeli tájékozódását,
- interakcióit és szociális készségeit,
- a finom- és grafomotoros képességeinek fejlettségét,
melyek mind kulcsfontosságúak a tanulási folyamat során.






Alapozó fejlesztés
Komplex mozgásfejlesztésen alapuló, mozgásos-érzékszervi idegrendszeri érést elősegítő konduktív, vezetett foglalkozás, melynek során a gyakorlatok végzése által újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot.
Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez.
A fejlesztés mozgásalapja kiegészül fejlesztő pedagógiai módszerekkel, melyekkel még teljesebbé válik.
A mozgásprogrammal, számos szenzoros ingert aktiválva, célzott, sokoldalú képességfejlesztéssel, minél több ideg-izom pályát stimulálva érjük el a kívánt eredményt.
Minden gyermek más ütemben fejlődik és különböző, ezért meg kell találni azt a speciális mozgássort, ami számára terápiás hatású lehet.
A fejlesztő órák egyéni, páros vagy kis létszámú csoportos (max.: 3 fő) formában, barátságos tornaszobai körülmények között végzett 60 perces foglalkozások, ahol a gyermekek, sok és változatos játékos, mozgásélménnyel találkoznak. A gyakorlatok lépései követik a gyermek fejlődésmenetét.
Célom, a szükséges területen, az alap és részképességek fejlesztése, készség szintre emelése, a hatékony, minőségre és mennyiségre egyaránt törekvő foglalkozások tartása, sikerélményt nyújtva a gyermekeknek, szülőknek egyaránt.
Előre egyeztetett időpontban, anamnézis felvétel, diagnosztizáló felmérés, konzultáció után, az eredmények és az elérendő célok alapján a gyermek életkori sajátosságaihoz, érettségi szintjéhez igazodva állítom össze a mozgásprogramot.
A fejlesztés területei:
- nagymozgások
- rugalmasság
- egyensúly
- téri tájékozódás
- keresztező mozgások
- szerialitás
- ritmus
- felső és alsó végtag független vezérlése és összerendezése
- finommotorika
- dominancia
A fejlesztés 5 éves kortól, heti 2x1 órában történik minimum 1 év időtartamig.
Fontos szem előtt tartani, hogy a fejlődés nem megy egyik napról a másikra.
Fontos:
- a rendszeresség (heti 2x1 óra, minimum 1 évig)
- a megfelelő intenzitás,
- az ismétlésszám,
- a pihenőidő
- a kitartás,
- a türelem,
- a belső hajtóerő,
- az érdeklődés,
- a motiváció.




Iskola-előkészítő foglalkozások
Célja nem az előre hozott tanítás.
A fejlesztés területei:
- a kognitív rendszer alappilléreinek fejlesztése (észlelés, figyelem, emlékezet)
- vizuális észlelés, rész-egész, alak-háttér, forma
- emlékezet (vizuális, auditív, intermodális, taktilis)
- figyelemfejlesztés, koncentráció, tartósság, megosztás, terjedelem
- szerialitás (sorrendiség)
- ritmus
- tér-idő-tájékozódás
- testséma, testtudat
- jobb-bal differenciálás
- irányok
- auditív információ feldolgozása
mozgásfejlesztés
- összetett koordinációs mozgás
- egyensúly, rugalmasság
- logikai gondolkodás
- problémamegoldó képesség
- végrehajó funkciók, látott-hallott információk feldolgozása
- szem-kéz koordináció
- finom- és grafomotorika
- szenzoros, taktilis, propriocepció, kinesztetikus érzékelés
- együttműködőképesség
szociális készség fejlesztése


A csecsemőkori reflexekről
A reflexek specifikus ingerekre adott veleszületett sztereotip válaszok. Az újszülöttek fejlődésének kulcsfontosságú elemei, már az anyaméhben működnek, jelen vannak a születéskor, amelyek segítik a túlélésüket, a környezetükhöz való alkalmazkodást.
Amikor a feladatukat teljesítették, gátlás alá kerülnek az agykéreg érése miatt. Ez a kérgi gátlás felelős azért, hogy a csecsemőkori reflexek többé ne váltódjanak ki. Az idegrendszer érésével, fejlődésével az akaratlagos motoros tevékenységek veszik át a helyüket, átadják helyüket fejlettebb mozgásformáknak.
Három reflexcsoportot különítünk el:
- méhen belüli reflexek,
- primitív reflexek
- és a testtartási reflexek.
A testtartási reflexek 3,5 éves korra fejlődnek ki teljesen, kifejlődésuk után egész életen át megmaradnak.
Amennyiben a csecsemőkori reflexek nem megfelelő mennyiségben, minőségben váltódnak ki, úgy nem fog kialakulni vagy csak részben alakul ki a kérgi gátlás. Az agykéreg nem kapja meg kellő mennyiségben azokat az inger-válasz kapcsolatokat, melyek a csecsemőkori reflexek működésének köszönhetők és hatással vannak az adott kérgi területre.
Legátlásuk a szabályos fejlődési folyamatban 6-12 hónapos korban lezárul. A későbbiekben a csecsemőkori reflexek kiválthatósága a kéreg bizonyos területeinek éretlenségét jelzi.
Ha ezek a reflexek aktívak maradnak, az gátat szab a fejlődés útjának, akadályozza a gyermeket a következő szintre lépésben, melyek hatással lesznek a további fejlődésére, a tanulási képességekre és a viselkedésére.
Mivel egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb, mint egy tudatos mozdulat, ha a primitív reflexek nem, vagy csak részlegesen gátlódnak le:
- megzavarják a tudatos mozgások kivételezését,
- az egyensúlyt,
- a szem és a kéz koordinációját,
- a tájékozódást
- a szemizmok működését,
- tanulási nehézséget, magatartási, viselkedési, figyelmi problémát okozva.
Eltorzíthatják a térbeli észlelést és a gyermek/ fiatal felnőtt pszichológiai reakcióit is.

Reflexprofil felállítás
A csecsemőkori reflexek kiválthatóságának vizsgálata, felmérése, a reflexválaszok megfigyelése.
Segíthet azonosítani potenciális fejlődési problémákat.
A gyermekek motoros és érzékszervi funkcióit, például:
- az izomtónust,
- a koordinációt
- és az érzékszervi reakciókat.
A reflexprofil felállításához szükséges információk:
- a szülők tapasztalatai, megfigyelései a gyermekről
- a születési körülmények,
- a fejlődési mérföldkövek ideje,
- időtartama, esetleges kimaradása.


Reflexkorrekciós mozgásprogram
Ha a szenzomotoros érés során a csecsemőkori reflexek integrációja megkésett, akkor segíthet a szenzomotoros integrációs tréning, melynek során különféle tornagyakorlatokkal stimuláljuk az idegrendszert.
Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez. A foglalkozások összeállításakor az életkor, az érettségi szint a kiindulópont.
A órák alkalmával, a mozgásos feladatok által történik a hiányzó fejlődési lépcsőfok pótlása, a vizsgálat során megállapított fennmaradt primitív reflexek gátlása, integrálása, az egyensúlyi és beállító reakciók megerősítése, a mozgáskoordináció fejlesztése. A gyakorlatok azokat az utakat járják be, melyek mentén a reflexek is normál módon fejlődnek.
A torna specifikus sztereotip mozgásgyakorlatokból áll, amelyeket naponta 5-10 percen át, 9-12 hónapig kell végezni. A stilizált sorozatos mozgások naponta történő elvégeztetésével, egy "második esélyt" adunk az agynak a reflexek azon gátló mozgásmintáinak megismétlésére, regisztrálására, amelyeket a fejlődés megfelelő fázisában kellett volna végrehajtania. A mozgásformák végzése során, olyan ingerületátvivő anyagot termelnek az idegsejtek, amely gátolja az adott csecsemőkori reflexet, utat engedve a következő szint meglépéséhez.
A belső érés és a külső környezeti ingerek hatására a primitív reflexek integrálódnak.
Amint a rendellenes reflexaktivitást megszüntettük, számos fizikai, tanulási és érzelmi probléma eltűnik.


Angolnyelv-oktatás
Angol nyelvtudásomat az USA-ban szereztem, ahol kilenc évet töltöttem.
- A nyelvoktatást szóbeli és írásbeli szintfelmérő előzi meg.
- A tanuló tudászintjéhez, céljához igazodva kezdjük meg a nyelvtanulást.
- Az angolóra időtartama 60 perc.
A nyelvtanulás részei:
- szókincsbővítés-vocabulary
- nyelvi készségek fejlesztése
- verbális és írott kommunikáció (speaking and writing)
- olvasott szövegértés fejlesztése (reading)
- hallott szövegértés fejlesztése (listening)
- nyelvi funkciók, nyelvtani szerkezetek elsajátítása,
- megszilárdítása (grammar)