Mozgásállapot felmérés

Az első lépés, hogy a lehető legjobban tudjam támogatni gyermekét a fejlődésben, egy állapotfelmérés és szülői konzultáció, melynek során átfogó képet kapok csemetéje jelenlegi képességeiről, készségeiről, fizikai és érzelmi állapotáról, a mozgásrendszer és az idegrendszer milyenségéről, fejlesztési szükségleteiről. Célja a fennálló tünetek mögött meghúzódó okok feltárása, a vizsgálat eredményétől függően a megfelelő terápia kijelölése.

Az állapotfelmérés előre egyezetett időpontban történik.

Időtartama 60-90 perc.  

Iskolaérettség felmérése

Az általános iskola bevezető szakaszának pozitív élményei, sikerei a gyermekek tanulással kapcsolatos jövőjét alapozzák meg. 

Az óvodáskor az iskolai készségek elsajátításához szükséges képességek szenzitív periódusa, amikor a leghatékonyabban fejlődnek a gyermekek és a legjobban fejleszthetők.

☞ A felmérés segít meghatározni, hogy az óvodáskorú gyermek készen áll-e az iskolai környezet befogadására,

☞  lehetőséget biztosít a szükséges fejlesztési területek feltárására. 

☞ Átfogó képet ad a gyermek:

  • iskolaérettségéről, 
  • a szenzoros,
  • motoros,
  • kognitív, 
  • szociális és érzelmi készségeiről. 

☞ Feltérképezi a gyermek:

  • logikai gondolkodását, 
  • problémamegoldó képességét, 
  • figyelmének, memóriájának milyenségét,
  • auditív-verbális-vizuális készségeit,
  •  térbeli tájékozódását, 
  •  interakcióit és szociális készségeit, 
  • a finom- és grafomotoros képességeinek fejlettségét, 

melyek mind kulcsfontosságúak a tanulási folyamat során.

Alapozó mozgásfejlesztés

Komplex mozgásfejlesztésen alapuló, mozgásos-érzékszervi idegrendszeri érést elősegítő konduktív, vezetett foglalkozás, melynek során a gyakorlatok végzése által újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot. 

Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez

A mozgásprogrammal, számos szenzoros ingert aktiválva, célzott, sokoldalú képességfejlesztéssel, minél több ideg-izom pályát stimulálva érjük el a kívánt eredményt. 

Az Alapozó Terápiát folyamatos módszerfejlesztés során alakította ki egy Magyarországon működő, számos területről érkező, szakemberekből álló munkacsoport, Dr. Marton-Dévényi Éva, ideggyógyász szakorvos vezetésével.

Az anyanyelvi problémákkal küszködő gyermekeknek való segítségnyújtás során fokozatosan jutottak el a mozgás (mozgáskoordináció, mozgás-összerendezés, mozgásvezérlés) fejlesztésének középpontba helyezéséig.

A strukturált feladatokra épülő, sokrétű mozgásfejlesztés, mozgásterápia a gyermekeket az alapmozgás-ügyesség javításán keresztül igen magas mozgáskultúrához vezető gyakorlatokhoz juttatja el.

A szervezeti keretet 1992 óta az Alapozó Terápiák Alapítvány adja, amelynek kuratóriumi elnöke Szerdahelyi Márton.

Hatékony megkésett, elakadt, zavart beszédfejlődés; diszfázia, diszlexia, alaki diszgráfia; mozgásügyesség (nagy- és finommozgások) elmaradása; kialakulatlan kézdominancia; ADHD speciális formái; autisztikus tünetek; részképességzavar; tanulásban való akadályozottság; fejlődésbeli elmaradás esetén.

A fejlesztést, terápiát az adott eset igényeinek és a szakember kompetenciáinak megfelelő vizsgálat előzi meg.

A módszerben képzett fejlesztők, terapeuták vizsgálata a következő részeket tartalmazza:

– A szülő által írásban előre kitöltött anamnézis (kórelőzmény lap);

– Interjú/beszélgetés a szülővel a probléma jellegéről, a család élethelyzetéről, a gyermek széles-

körű jellemzőiről;

– Az általános mozgásfejlettség vizsgálata (finommozgások, nagymozgások, egyensúly, ritmus,

szerialitás, rugalmasság, dominancia, mozgástervezés, keresztező mozgások, térérzékelés, sorozatképzés, időbeli tájékozódás, kéz-láb független vezérlése és összerendezése, kényszer- tartások, kényszermozgások, beszédállapot megfigyelése és értékelése egy 0–5 fokú skálán és szavakban).

A vizsgálati eredmény alapján készítik el a gyermek mozgásának általános jellemzését, megállapítják az elmaradások helyét, mértékét és eldöntik, hogy az alapozó terápiát/fejlesztést indokoltnak látják-e a számára. Szükség esetén kiegészítő vizsgálatokat kérnek vagy ajánlanak, például:

– óvodásoknál logopédiai vizsgálat, iskolásoknál olvasás- és írásfelmérés;

– A fonémahallás és a beszédpercepció vizsgálata (GMP és GOH vizsgálat).

Minden gyermek más ütemben fejlődik és különböző, ezért meg kell találni azt a speciális mozgássort, ami számára terápiás hatású lehet.

A fejlesztő órák egyéni, páros vagy kis létszámú csoportos (max.: 3 fő) formában, barátságos tornaszobai körülmények között végzett 60 perces foglalkozások, ahol a gyermekek, sok és változatos játékos, mozgásélménnyel találkoznak. A gyakorlatok lépései követik a gyermek fejlődésmenetét.

A fejlesztés mozgásalapja kiegészül fejlesztő pedagógiai módszerekkel, melyekkel még teljesebbé válik. 

Célom, a szükséges területen, az alap és részképességek fejlesztése, készség szintre emelése, a hatékony, minőségre és mennyiségre egyaránt törekvő foglalkozások tartása, sikerélményt nyújtva a gyermekeknek, szülőknek egyaránt.

Előre egyeztetett időpontban, anamnézis felvétel, diagnosztizáló felmérés, konzultáció után, az eredmények és az elérendő célok alapján a gyermek életkori sajátosságaihoz, érettségi szintjéhez igazodva állítom össze a mozgásprogramot.

A fejlesztés területei:

  • nagymozgások
  • rugalmasság
  • egyensúly
  • téri tájékozódás
  • keresztező mozgások
  • szerialitás
  • ritmus
  • felső és alsó végtag független vezérlése és összerendezése
  • finommotorika
  • dominancia

A fejlesztés 5 éves kortól, heti 2x1 órában történik minimum 1 év időtartamig.

Fontos szem előtt tartani, hogy a fejlődés nem megy egyik napról a másikra.

Fontos:

  • a rendszeresség (heti 2x1 óra, minimum 1 tanévig)
  • a megfelelő intenzitás,
  • az ismétlésszám,
  • a pihenőidő
  • a kitartás,
  • a türelem,
  • a belső hajtóerő,
  • az érdeklődés,
  • a motiváció.

Iskola-előkészítő foglalkozások

Az iskola-előkészítő foglalkozások célja nem az előre hozott tanítás.

A fejlesztés területei:

  • Mozgás (nagymozgás, egyensúly, rugalmasság, összetett koordinált mozgás, szem-kéz koordináció, keresztező mozgások, ritmus, szerialitás, finommotorika, grafomotorika).
  • Testséma, testtudat, lateralitás, irányok, tér-idő-tájékozódás.
  • Perceptuális területek (vizuális, auditív).
  • Szenzoros, taktilis, propriocepció, kinesztetikus érzékelés.
  • Verbalitás (beszédértés, beszédhallás, differenciálás, szókincsbővítés)
  • A kognitív rendszer alappilléreinek fejlesztése.
  • Észlelés (vizuális észlelés, rész-egész, alak-háttér, forma).
  • Auditív információ feldolgozása
  • Emlékezet (vizuális, auditív, intermodális, taktilis).
  • Figyelemfejlesztés (vizuális, auditív, koncentráció, tartósság, megosztás, terjedelem).
  • Gondolkodási műveletek (analízis, szintézis, összehasonlítás, összefüggés, kiegészítés, általánosítás, konkretizálás, rendezés, analógia, logikai gondolkodás, problémamegoldó képesség).
  • Végrehajó funkciók, látott-hallott információk feldolgozása.
  • Együttműködőképesség.
  • Szociális készség, önállóság fejlesztése.

A csecsemőkori reflexekről

A reflexek specifikus ingerekre adott veleszületett sztereotip válaszok.  Az újszülöttek fejlődésének kulcsfontosságú elemei, már az anyaméhben működnek, jelen vannak a születéskor, amelyek segítik a túlélésüket, a környezetükhöz való alkalmazkodást. 

Amikor a feladatukat teljesítették, gátlás alá kerülnek az agykéreg érése miatt. Ez a kérgi gátlás felelős azért, hogy a csecsemőkori reflexek többé ne váltódjanak ki. Az idegrendszer érésével, fejlődésével az akaratlagos motoros tevékenységek veszik át a helyüket, átadják helyüket fejlettebb mozgásformáknak.

Három reflexcsoportot különítünk el:

  • méhen belüli reflexek, 
  • primitív reflexek 
  • és a testtartási reflexek.

A testtartási reflexek 3,5 éves korra fejlődnek ki teljesen, kifejlődésuk után egész életen át megmaradnak.

Amennyiben a csecsemőkori reflexek nem megfelelő mennyiségben, minőségben váltódnak ki, úgy nem fog kialakulni vagy csak részben alakul ki a kérgi gátlás. Az agykéreg nem kapja meg kellő mennyiségben azokat az inger-válasz kapcsolatokat, melyek a csecsemőkori reflexek működésének köszönhetők és hatással vannak az adott kérgi területre. 

Legátlásuk a szabályos fejlődési folyamatban 6-12 hónapos korban lezárul. A későbbiekben a csecsemőkori reflexek kiválthatósága a kéreg bizonyos területeinek éretlenségét jelzi.

Ha ezek a reflexek aktívak maradnak, az gátat szab a fejlődés útjának, akadályozza a gyermeket a következő szintre lépésben, melyek hatással lesznek a további fejlődésére,  a tanulási képességekre és a viselkedésére.

Mivel egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb, mint egy tudatos mozdulat, ha a primitív reflexek nem, vagy csak részlegesen gátlódnak le:

  • megzavarják a tudatos mozgások kivételezését,
  • az egyensúlyt,
  • a szem és a kéz koordinációját, 
  • a tájékozódást
  • a szemizmok működését, 
  • tanulási nehézséget, magatartási, viselkedési, figyelmi problémát okozva. 

Eltorzíthatják a térbeli észlelést és a gyermek/ fiatal felnőtt pszichológiai reakcióit is.

A reflexprofil alapján egyéni fejlesztési programot lehet kialakítani, amely segíti a gyermek  fejlődését.
A reflexprofil alapján egyéni fejlesztési programot lehet kialakítani, amely segíti a gyermek fejlődését.

Reflexprofil felállítás

A csecsemőkori reflexek kiválthatóságának vizsgálata, felmérése, a reflexválaszok megfigyelése.

Segíthet azonosítani potenciális fejlődési problémákat.

A gyermekek motoros és érzékszervi funkcióit, például:

  • az izomtónust,
  • a koordinációt
  • és az érzékszervi reakciókat.

A reflexprofil felállításához szükséges információk:

  • a szülők tapasztalatai, megfigyelései a gyermekről
  • a születési körülmények,
  • a fejlődési mérföldkövek ideje,
  • időtartama, esetleges kimaradása. 
Jellegzetes ülőmódok aktív STNR mellett
Jellegzetes ülőmódok aktív STNR mellett
A visszamaradt STNR aktivitás hátrányosan befolyásolja a testtartási és izomműködési képességeket és a szemmozgások fejlődésére is hat.
A visszamaradt STNR aktivitás hátrányosan befolyásolja a testtartási és izomműködési képességeket és a szemmozgások fejlődésére is hat.

Reflexkorrekciós mozgásprogram

Ha a szenzomotoros érés során a csecsemőkori reflexek integrációja megkésett, akkor segíthet a szenzomotoros integrációs tréning, melynek során különféle tornagyakorlatokkal stimuláljuk az idegrendszert. 

Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez. A foglalkozások összeállításakor az életkor, az érettségi szint a kiindulópont. 

A órák alkalmával, a mozgásos feladatok által történik a hiányzó fejlődési lépcsőfok pótlása, a vizsgálat során megállapított fennmaradt primitív reflexek gátlása, integrálása, az egyensúlyi és beállító reakciók megerősítése, a mozgáskoordináció fejlesztése. A gyakorlatok azokat az utakat járják be, melyek mentén a reflexek is normál módon fejlődnek.

A torna specifikus sztereotip mozgásgyakorlatokból áll, amelyeket naponta 10-15 percen át, 9-12 hónapig kell végezni. A stilizált sorozatos mozgások naponta történő elvégeztetésével, egy "második esélyt" adunk az agynak a reflexek azon gátló mozgásmintáinak megismétlésére, regisztrálására, amelyeket a fejlődés megfelelő fázisában kellett volna végrehajtania. A mozgásformák végzése során, olyan ingerületátvivő anyagot termelnek az idegsejtek, amely gátolja az adott csecsemőkori reflexet, utat engedve a következő szint meglépéséhez.

A belső érés és a külső környezeti ingerek hatására a primitív reflexek integrálódnak.

Amint a rendellenes reflexaktivitást megszüntettük, számos fizikai, tanulási és érzelmi probléma eltűnik.

Angolnyelv-oktatás

Angol nyelvtudásomat az USA-ban szereztem, ahol kilenc évet töltöttem. 

  • A nyelvoktatást szóbeli és írásbeli szintfelmérő előzi meg.
  • A tanuló tudászintjéhez, céljához igazodva kezdjük meg a nyelvtanulást. 
  • Az angolóra időtartama 60 perc. 

A nyelvtanulás részei:

  • szókincsbővítés-vocabulary
  • nyelvi készségek fejlesztése
  • verbális és írott kommunikáció (speaking and writing)
  • olvasott szövegértés fejlesztése (reading)
  • hallott szövegértés fejlesztése (listening)
  • nyelvi funkciók, nyelvtani szerkezetek elsajátítása, 
  • megszilárdítása (grammar)