Mozgásállapot felmérés

Az első lépés, hogy a lehető legjobban tudjam támogatni gyermekét a fejlődésben, egy állapotfelmérés és szülői konzultáció, melynek során átfogó képet kapok csemetéje jelenlegi képességeiről, készségeiről, fizikai és érzelmi állapotáról, a mozgásrendszer és az idegrendszer milyenségéről, fejlesztési szükségleteiről. Célja a fennálló tünetek mögött meghúzódó okok feltárása, a vizsgálat eredményétől függően a megfelelő terápia kijelölése.

Az állapotfelmérés előre egyezetett időpontban történik.

Időtartama 60-90 perc.  

Iskolaérettség felmérése

Az óvodáskor az iskolai készségek elsajátításához szükséges képességek szenzitív periódusa, amikor a leghatékonyabban fejlődnek a gyermekek és a legjobban fejleszthetők.

☞ A felmérés segít meghatározni, hogy az óvodáskorú gyermek készen áll-e az iskolai környezet befogadására,

☞  lehetőséget biztosít a szükséges fejlesztési területek feltárására. 

☞ Átfogó képet ad a gyermek:

  • iskolaérettségéről, 
  • a szenzoros,
  • motoros,
  • kognitív, 
  • szociális és érzelmi készségeiről. 

☞ Feltérképezi a gyermek:

  • logikai gondolkodását, 
  • problémamegoldó képességét, 
  • figyelmének, memóriájának milyenségét,
  • auditív-verbális-vizuális készségeit,
  •  térbeli tájékozódását, 
  •  interakcióit és szociális készségeit, 
  • a finom- és grafomotoros képességeinek fejlettségét, 

melyek mind kulcsfontosságúak a tanulási folyamat során.

Alapozó fejlesztés

Komplex mozgásfejlesztésen alapuló, mozgásos-érzékszervi idegrendszeri érést elősegítő konduktív, vezetett foglalkozás, melynek során a gyakorlatok végzése által újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot. 

Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez. 

A fejlesztés mozgásalapja kiegészül fejlesztő pedagógiai módszerekkel, melyekkel még teljesebbé válik. 

A mozgásprogrammal, számos szenzoros ingert aktiválva, célzott, sokoldalú képességfejlesztéssel, minél több ideg-izom pályát stimulálva érjük el a kívánt eredményt. 

Minden gyermek más ütemben fejlődik és különböző, ezért meg kell találni azt a speciális mozgássort, ami számára terápiás hatású lehet.

A fejlesztő órák egyéni, páros vagy kis létszámú csoportos (max.: 3 fő) formában, barátságos tornaszobai körülmények között végzett 60 perces foglalkozások, ahol a gyermekek, sok és változatos játékos, mozgásélménnyel találkoznak. A gyakorlatok lépései követik a gyermek fejlődésmenetét.

Célom, a szükséges területen, az alap és részképességek fejlesztése, készség szintre emelése, a hatékony, minőségre és mennyiségre egyaránt törekvő foglalkozások tartása, sikerélményt nyújtva a gyermekeknek, szülőknek egyaránt.

Előre egyeztetett időpontban, anamnézis felvétel, diagnosztizáló felmérés, konzultáció után, az eredmények és az elérendő célok alapján a gyermek életkori sajátosságaihoz, érettségi szintjéhez igazodva állítom össze a mozgásprogramot.

A fejlesztés területei:

  • nagymozgások
  • rugalmasság
  • egyensúly
  • téri tájékozódás
  • keresztező mozgások
  • szerialitás
  • ritmus
  • felső és alsó végtag független vezérlése és összerendezése
  • finommotorika
  • dominancia

A fejlesztés 5 éves kortól, heti 2x1 órában történik minimum 1 év időtartamig.

Fontos szem előtt tartani, hogy a fejlődés nem megy egyik napról a másikra.

Fontos:

  • a rendszeresség (heti 2x1 óra, minimum 1 évig)
  • a megfelelő intenzitás,
  • az ismétlésszám,
  • a pihenőidő
  • a kitartás,
  • a türelem,
  • a belső hajtóerő,
  • az érdeklődés,
  • a motiváció.

Iskola-előkészítő foglalkozások

Célja nem az előre hozott tanítás.

A fejlesztés területei:

  • a kognitív rendszer alappilléreinek fejlesztése (észlelés, figyelem, emlékezet)
  • vizuális észlelés, rész-egész, alak-háttér, forma
  • emlékezet (vizuális, auditív, intermodális, taktilis)
  • figyelemfejlesztés, koncentráció, tartósság, megosztás, terjedelem
  • szerialitás (sorrendiség)
  • ritmus
  • tér-idő-tájékozódás
  • testséma, testtudat
  • jobb-bal differenciálás
  • irányok
  • auditív információ feldolgozása
  • mozgásfejlesztés 

  • összetett koordinációs mozgás
  • egyensúly, rugalmasság
  • logikai gondolkodás
  • problémamegoldó képesség
  • végrehajó funkciók, látott-hallott információk feldolgozása
  • szem-kéz koordináció
  • finom- és grafomotorika
  • szenzoros, taktilis, propriocepció, kinesztetikus érzékelés
  • együttműködőképesség
  • szociális készség fejlesztése 

A csecsemőkori reflexekről

A reflexek specifikus ingerekre adott veleszületett sztereotip válaszok.  Az újszülöttek fejlődésének kulcsfontosságú elemei, már az anyaméhben működnek, jelen vannak a születéskor, amelyek segítik a túlélésüket, a környezetükhöz való alkalmazkodást. 

Amikor a feladatukat teljesítették, gátlás alá kerülnek az agykéreg érése miatt. Ez a kérgi gátlás felelős azért, hogy a csecsemőkori reflexek többé ne váltódjanak ki. Az idegrendszer érésével, fejlődésével az akaratlagos motoros tevékenységek veszik át a helyüket, átadják helyüket fejlettebb mozgásformáknak.

Három reflexcsoportot különítünk el:

  • méhen belüli reflexek, 
  • primitív reflexek 
  • és a testtartási reflexek.

A testtartási reflexek 3,5 éves korra fejlődnek ki teljesen, kifejlődésuk után egész életen át megmaradnak.

Amennyiben a csecsemőkori reflexek nem megfelelő mennyiségben, minőségben váltódnak ki, úgy nem fog kialakulni vagy csak részben alakul ki a kérgi gátlás. Az agykéreg nem kapja meg kellő mennyiségben azokat az inger-válasz kapcsolatokat, melyek a csecsemőkori reflexek működésének köszönhetők és hatással vannak az adott kérgi területre. 

Legátlásuk a szabályos fejlődési folyamatban 6-12 hónapos korban lezárul. A későbbiekben a csecsemőkori reflexek kiválthatósága a kéreg bizonyos területeinek éretlenségét jelzi.

Ha ezek a reflexek aktívak maradnak, az gátat szab a fejlődés útjának, akadályozza a gyermeket a következő szintre lépésben, melyek hatással lesznek a további fejlődésére,  a tanulási képességekre és a viselkedésére.

Mivel egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb, mint egy tudatos mozdulat, ha a primitív reflexek nem, vagy csak részlegesen gátlódnak le:

  • megzavarják a tudatos mozgások kivételezését,
  • az egyensúlyt,
  • a szem és a kéz koordinációját, 
  • a tájékozódást
  • a szemizmok működését, 
  • tanulási nehézséget, magatartási, viselkedési, figyelmi problémát okozva. 

Eltorzíthatják a térbeli észlelést és a gyermek/ fiatal felnőtt pszichológiai reakcióit is.

A reflexprofil alapján egyéni fejlesztési programot lehet kialakítani, amely segíti a gyermek  fejlődését.
A reflexprofil alapján egyéni fejlesztési programot lehet kialakítani, amely segíti a gyermek fejlődését.

Reflexprofil felállítás

A csecsemőkori reflexek kiválthatóságának vizsgálata, felmérése, a reflexválaszok megfigyelése.

Segíthet azonosítani potenciális fejlődési problémákat.

A gyermekek motoros és érzékszervi funkcióit, például:

  • az izomtónust,
  • a koordinációt
  • és az érzékszervi reakciókat.

A reflexprofil felállításához szükséges információk:

  • a szülők tapasztalatai, megfigyelései a gyermekről
  • a születési körülmények,
  • a fejlődési mérföldkövek ideje,
  • időtartama, esetleges kimaradása. 
Jellegzetes ülőmódok aktív STNR mellett
Jellegzetes ülőmódok aktív STNR mellett
A visszamaradt STNR aktivitás hátrányosan befolyásolja a testtartási és izomműködési képességeket és a szemmozgások fejlődésére is hat.
A visszamaradt STNR aktivitás hátrányosan befolyásolja a testtartási és izomműködési képességeket és a szemmozgások fejlődésére is hat.

Reflexkorrekciós mozgásprogram

Ha a szenzomotoros érés során a csecsemőkori reflexek integrációja megkésett, akkor segíthet a szenzomotoros integrációs tréning, melynek során különféle tornagyakorlatokkal stimuláljuk az idegrendszert. 

Célja, az ontogenesis során kialakult hiányos idegrendszeri integráció normalizálása, követve az egyedfejlődés sorrendjét, lépéseit, igazodva a gyermek aktuális érettségi szintjéhez. A foglalkozások összeállításakor az életkor, az érettségi szint a kiindulópont. 

A órák alkalmával, a mozgásos feladatok által történik a hiányzó fejlődési lépcsőfok pótlása, a vizsgálat során megállapított fennmaradt primitív reflexek gátlása, integrálása, az egyensúlyi és beállító reakciók megerősítése, a mozgáskoordináció fejlesztése. A gyakorlatok azokat az utakat járják be, melyek mentén a reflexek is normál módon fejlődnek.

A torna specifikus sztereotip mozgásgyakorlatokból áll, amelyeket naponta 5-10 percen át, 9-12 hónapig kell végezni. A stilizált sorozatos mozgások naponta történő elvégeztetésével, egy "második esélyt" adunk az agynak a reflexek azon gátló mozgásmintáinak megismétlésére, regisztrálására, amelyeket a fejlődés megfelelő fázisában kellett volna végrehajtania. A mozgásformák végzése során, olyan ingerületátvivő anyagot termelnek az idegsejtek, amely gátolja az adott csecsemőkori reflexet, utat engedve a következő szint meglépéséhez.

A belső érés és a külső környezeti ingerek hatására a primitív reflexek integrálódnak.

Amint a rendellenes reflexaktivitást megszüntettük, számos fizikai, tanulási és érzelmi probléma eltűnik.

Angolnyelv-oktatás

Angol nyelvtudásomat az USA-ban szereztem, ahol kilenc évet töltöttem. 

  • A nyelvoktatást szóbeli és írásbeli szintfelmérő előzi meg.
  • A tanuló tudászintjéhez, céljához igazodva kezdjük meg a nyelvtanulást. 
  • Az angolóra időtartama 60 perc. 

A nyelvtanulás részei:

  • szókincsbővítés-vocabulary
  • nyelvi készségek fejlesztése
  • verbális és írott kommunikáció (speaking and writing)
  • olvasott szövegértés fejlesztése (reading)
  • hallott szövegértés fejlesztése (listening)
  • nyelvi funkciók, nyelvtani szerkezetek elsajátítása, 
  • megszilárdítása (grammar)